CO-SØFART KALENDER
Ole Strandberg: Laver fagblad hjemme
Jannik N. Madsen: Skibsbesøg Pearl of Scandinavia + kontor
FRA MEDIER
Scandlines i ny monopol-sag
Det dansk-tyske rederi, der er på vej til at få nye ejere, rammes nu af en regulær bombe midt under salgsprocessen. Som tidligere berettet her på DAGEN har det norske rederi Fosen klaget over Scandlines’ monopolmisbrug til de tyske konkurrencemyndigheder, som nu har besluttet at indlede en officiel konkurrencesag mod Scandlines. Helt konkret anklages rederiet for ikke at ville åbne sin havn i Puttgarden for konkurrenter, hvilket muligvis er en overtrædelse af artikel 82 i Maastricht-traktaten. Eksperter vurderer, at usikkerheden, som sagen medfører, vil kunne påvirke salgsprisen på Scandlines.
Børsen, 21/7, side 6-7
Dystre Mærsk-udsigter fortsætter
I går var det SEB Enskilda, og i dag er det så finanshuset HSBCs tur til at spå om markante tab hos Mærsks containterforretning. Rederiets topledelse maner dog til besindighed, da man mener det er for tidligt at sige noget om forventningerne til fragtraterne næste år. Hos A.P. Møller-Mærsk afventer man udviklingen for højsæsonen i tredje kvartal inden man ønsker at spå om næste års udvikling.
Børsen, 21/7, side 7
Mærsk lukker i Beirut og Haifa
Mærsk Line lukker nu sine kontorer i Beirut og Haifa, som en følge af urolighederne i Libanon og Israel.
Børsen, 21/7, side 6
Bornholm: ”Vognmands-sagen” fortsætter
Som vi berettede i går har Bornholmstrafikkens entré i vognmandserhvervet sat sindene i kog på øen. Senest har flere politikere udtalt sig kritisk om rederiets dobbeltrolle samt anmodet om en forklaring fra Transportminister Flemming Hansen. Herudover har arbejdsgiverorganisationen HTS-A ligeledes per brev protesteret til ministeren. Her på DAGEN følger vi naturligvis sagen og ser frem til ministerens svar.
Bornholms Tidende, 20/7, side 5
Store prisforskelle på kanalrundfart i København
Kanalbådene fra DFDS Canal Tours sejler hver halve time fra Nyhavn ud forbi Den Lille Havfrue, tilbage langs Christianshavn, forbi Den Sorte Diamant, Christiansborg og retur til Nyhavn uden stop. Sejladsen varer en time og undervejs fortæller en guide om seværdigheder mv. Prisen for denne tur er 60 kr. Tager man præcis samme rute med Netto-bådene, som også tager en time og inkluderer guide, så koster turen 30 kr. JP København har spurgt DFDS Canal Tours hvad kunderne får for de ekstra 30 kr. hos dem og svaret er at DFDS Canal Tours’ både er pænere, personalet bærer uniform, har korpsånd og guiderne har en anden uddannelse.
Eliterestauranter i overlevelseskamp
Selvom et besøg på en gourmetrestaurant nemt løber op i 1500 kr. per person, er det ikke nogen guldgrube at være ejer af en gourmetrestaurant. Børsen fortæller således i dagens avis, at mange af landets gastronomiske flagskibe har svært ved at skabe sunde forretninger.
Børsen, 21/7, side 10-11